Jak se stát výměnným studentem


„Aha, a jak si se k tomu dostala?“ Aneb obvyklá reakce na to, když někomu povím, že jsem byla rok v Americe jako výměnný student. Ono to vážně není žádná věda, stačí si trochu po-vyhledávat a přišli byste na to sami. No každopádně já jsem se vám to rozhodla ještě malinko ulehčit tím, že vám napíšu článek, co a jak jsem udělala já. 




První věc, kterou si je potřeba uvědomit a asi i nejdůležitější věc je: 
Chci opravdu být výměnný student? 

Už dříve jsem na tohle psala článek, ovšem i tak bych to tu ráda ještě jednou probrala a připomněla. Být výměnným studentem je skvělé, ale je třeba si uvědomit i ty stinné stránky. 

Musíte si uvědomit, že všechno zanecháváte doma, jedete kompletně s novým štítem do země, kde nikoho neznáte… a jedete tam sami. Vaši rodiče a kamarádi zůstanou doma, všechno necháte doma. Váš předchozí život také, protože začíná nová kapitola vašeho života… a postupně se i podle toho budete měnit. Jako výměnný student vás to opravdu změní, někdy hodně, někdy málo… 

Není to žádná dovolená, máte své povinnosti. Někdy jich je i víc než jste měli předtím, ale tím jak to všechno berete jinak, si to ani možná nebudete uvědomovat. 

Bude se vám stýskat. A hodně. 

Na oplátku za tohle všechno na vás ovšem čeká nekonečné množství nových zážitků a zkušeností, které už nejdou nahradit a zůstanou s vámi na vždy. A za to to přece také stojí, ne? :)

Pokud jste schopni tohle všechno obětovat tak je před vámi další krok.
 A to je otázka: kam?
Chcete do Německa, Španělska, Anglie? Nebo za oceán do USA či Kanady? Brazílie? Na Filipíny? Do Číny? Věřte či ne, ale dneska jde jako výměnný student odjet skoro do všech zemích světa. Samozřejmě váš výběr země bude záležet především na jazyku, který chcete studovat. Těžko pojedete do Anglie se učit německy (možná je to možné, nevím:D). 

Na jak dlouho? 
Existují i vzdělávací a jazykové kurzy v zahraničí, což jsou většinou pobyty, které trvají pouze po dobu několika týdnů. Probíhá to stylem, kdy vy si vyberete váš program-místo, zemi, typ kurzu a pak navštěvujete školu, kde se s dalšími studenty z cizích zemí učíte jazyk (angličtinu, španělštinu atd.). Osobně s tím nemám moc zkušeností, nicméně si myslím, že je to dobrá varianta pro zlepšení jazyka nikoli pro poznání jiné kultury – jelikož s místními u těchto pobytů většinou moc času netrávíte. 

Já se rovnou přesunu na ty delší pobyty. Roční a půl roční (semestrální). Co vám budu povídat, jeďte na rok, protože nejdelší doba v zahraničí vám dá nejvíc, žejo. Každopádně na délce záleží hlavně kvůli vám, jak dlouho chcete zůstat? Každá agentura má tohle trochu jinak, proto bych se rozhodovala i podle toho, co mi má zvolená agentura nabízí. 

Další krok už je tedy jak si zvolit správnou agenturu?
Kam chcete i na jak dlouho už snad víte, tak teď už jen jakou agenturu. Já sama byla v USA s agenturou CCI, kterou mohu doporučit. Ovšem na trhu je spousta dalších agentur, které nabízejí výměnné pobyty. 

Je to jednoduché. Správná agentura (hlavně ne žádní podvodníci) by měla mít své webové stránky, kontakty přímo na stránkách a recenze od klientů. Dále je pak vhodné se dívat na cenu-ty se mohou velice lišit. Některé agentury vás pošlou do zahraničí třeba za 140 000 jiné až za 300 000 Kč. Ceny se odvíjí samozřejmě od programu a od ceny vaší letenky-kolikrát to ani moc neovlivníte. 

Mezi nejznámější agentury v Čechách, zajišťující zahraniční pobyty na střední škole v zahraničí patří rozhodně:
EF CZECH - nabízí především pobyty v zahraničí na soukromých školách




A spousta dalších, věřte mi… 

Po té, co si vyberete svojí agenturu, už je jen na vás, zda opravdu odjedete nebo ne (taky trochu na vašich rodičích, protože to stojí sakra hodně peněz). 

Jednotlivé agentury většinou vždy nabízejí konzultace, schůzky, kdy si s vámi přesně projdou, co očekáváte a chcete vy, snaží se vám se vším pomoci a hezky vysvětlit. Pokud se vám vaše prvně vybraná agentura nezdá sympatická a nic jste s nimi zatím nepodepsali, rozhodně ji změňte dokud můžete-bude to váš rok v zahraničí, tak by byla škoda si to ničit špatnou agenturou.

No a pak už uvidíte, že to jde všechno tak nějak samo. Hádám, že každá agentura má odlišné způsoby všeho vyřizování, ale na to už pak přijdete vy sami. 

Tak to bylo takových pár kroku k samotnému úplnému začátku. Doufám, že se vám článek líbil a třeba i trochu pomohl s rozhodováním! Mějte se hezky, Denisa.

Share this:

CONVERSATION

5 komentářů:

  1. Super článok! Určite budem sledovať ďalej!:)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky sepsáno. Mě vždycky lákalo jet někam jako výměnný student, ale bohužel jsem neměla tu možnost se vůbec někam takhle dostat :)

    MagicBeautyLife

    OdpovědětVymazat
  3. Zaujímavý članok ! :)

    OdpovědětVymazat
  4. To je bomba! Já příští semestr (tedy letos na podzim) vyrážím na Erasmus do Londýna a musím uznat, že se už teĎ nemůžu dočkat. Jen se vojím, že se mi bude strašně moc stýskat. Ale to musím prostě překonat. Taky se trošku bojím toho vyhlášeného Britského počasí. Už jsem ale sehnala nějaké nepromokavé oblečení v jednom super e-shop second handu.

    OdpovědětVymazat
  5. Zpětně bych Ti chtěla vřele poděkovat za užitečné články týkající se zahraničního výjezdu na Erasmus :-) Už jsem se vrátila po půl roce stráveném v nizozemském Utrechtu a nesmírně jsem si to i díky Tvým radám užila. Doma mě pak čekalo krásné přivítání v podobě zahradní grilovačky, nechyběly catering, cateringové židle a samozřejmě spousta dobrot!

    OdpovědětVymazat

Jste zlatíčka! :) Moc děkuju za každý komentář!